undgå maveproblemer på ferien

Undgå Maveproblemer på Ferien

undgå maveproblemer på ferienFor nogle år tilbage var den sikker næsten hver gang. Maveproblemer på ferien.

Der er mange årsager til at maven “går amok” på ferier. Nogle af disse årsager er typisk fremmede bakterier.
I løbet af de sidste par år har jeg dagligt taget tilskud af mælkesyrebakterier (probiotika), og med det dejlige resultat at min mave har været god hele ferien.

Kort fortalt tager mælkesyrebakterierne pladsen fra de patogene (de dårlige og sygedomsfremmende bakterier), og på den måde gavner mælkesyrebakterierne immunforsvaret.

Hvad kan jeg mere gøre for at undgå maveproblemer på ferien ?

Udover et tilskud af mælkesyrebakterier, sørger jeg for at få en masse fibre fra stivelsesfri kilder (altså ikke fra korn).

Jeg får mine fibre hver dag fra grøntsager og et tilskud af loppefrøskaller (husk), hyben og gurkemeje.

Selvom du sikkerts spiser mere fisk på sol-ferien end du ellers gør når du er hjemme, er et tilskud god kvalitets omega 3 vigtig, til at styrke immunforsvaret på ferien.

Især i syden er de gode til at ødelægge fedtstofferne, så de omdannes til transfedt, hvilket intet godt gør hverken for din sundhed eller skønhed. Så undgå friturestegt mad, og oliedressinger der har stået og bagt i solen.

Til ferier laver jeg en morgencocktail med forskellige fibre, som både gavner sundhed og skønhed.
Det fylder en del med alle de forskellige fibre i kufferten. Derfor laver jeg altid blandingen hjemmefra.

Min blanding indeholder:

Loppefrøskaller (husk), hyben og gurkemeje.

Jeg tager 5 tsk. af blandingen hver morgen, rørt op i vand (hvis du ikke har taget fibre før, kan du starte med 1 tsk. og trappe langsomt op).

Med denne blanding ved jeg, at jeg er godt dækket ind med fibre hele dagen.

Herudover har fibrene mange egenskaber fx. virker gurkemeje antiinflammatorisk og hyben er fyldt med antioxidanter.

Sammen med mælkesyrebakterierne og fiskeolien, hjælper fibrene dig med at opretholde en god tarmflora, et godt immunforsvar på ferien.
Hvis du har problemer med fordøjelsen, eksem, allergi eller med immunforsvaret anbefaler jeg et tilskud af mælkesyrebakterier hele året rundt. Men hver opmærksom der findes mangle forskellige mærker og typer og nogle bakterier virker for noget mens andre for noget andet.

Hvis du er i tvivl om hvilken type og mærke du har brug for, kan melde dig på min facebook gruppe, hvor jeg hver uge svarer på spørgsmål. Du kan også booke en tid i klinikken til dig og din familie før ferien. (fysisk i Herlev ellers online via skype).

Følg ovenstående program når du vil undgå maveproblemer på ferien. Herudover er det selvfølgeligt vigtig at følge anbefalingerne for hvert land mm.

Fibre, mælkesyrebakterier (probiotika) og omega 3 (fiskeolie) giver udover en god fordøjelse, masser af skønhed og sundhed, både på ferien og hjemme i hverdagen.

God fornøjelse

Mathilda

undgå maveproblemer på ferien

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *